چگونه دزدی از مغازه را ثابت کنیم؟
نوشته شده توسط : ریحانه

چگونه دزدی از مغازه را ثابت کنیم؟

 

یکی از سوالات مهم در مورد سرقت مغازه این است که چگونه سرقت مغازه را ثابت کنیم و به عبارتی چه دلایل و مدارکی را می توان برای اثبات دزدی از مغازه استفاده کرد؟ پاسخ به این سوال از این جهت حائز اهمیت است که گاهی صاحب مغازه به عنوان مالباخته می‌داند یا حدس می‌زند چه کسی از مغازه او سرقت کرده است و می‌خواهد سرقت را از راه قانونی ثابت کند.

 

به طور کلی برای اثبات دزدی از جمله دزدی مغازه می توان از ادله اثبات دعوی کیفری استفاده کرد، از جمله اقرار خود متهم در دادگاه و قاضی و یا شهادت شهود مبنی بر اینکه شخص خاصی مرتکب سرقت شده است. ضمناً یکی دیگر از راههای اثبات جرم سرقت این است که قاضی با استفاده از اسناد دیگر به ارتکاب سرقت علم و یقین برسد.

 

می توان از فیلم های دوربین مداربسته به عنوان یکی از مهم ترین مواردی نام برد که می تواند در ایجاد علم قاضی و اثبات دزدی از مغازه موثر باشد. ضمناً اگر شخص دیگری صوت و تصویر آن شخص را ضبط کرده باشد می توان آن را به عنوان آمار به دادگاه ارائه کرد. علاوه بر این امروزه استفاده از اثر انگشت برای سرقت نقش مهمی در تعیین نقش پرونده های سرقت دارد.

 

نکته مهم در اثبات دزدی این است که شاکی باید همیشه از دیگری به دلیل سرقت با استناد به دلایل محکمه پسند شکایت کند. زیرا طبق قانون مجازات اسلامی، تهمت سرقت بدون دلیل از دیگران را می توان عمل مجرمانه افترا تلقی کرد; یعنی پس از تبرئه متهم دزدی از این اتهام می تواند نسبت به شاکی وضعیت خود را اعاده کند

 

 





:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: